Visi: Pendidikan Berkualiti, Insan Terdidik, Negara Sejahtera | Misi: Melestarikan Sistem Pendidikan Yang Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi Individu Bagi Memenuhi Aspirasi Negara"

Vision: Quality Education Begets Learned Individuals for a Prosperous Nation | Mission: Upholding a quality education system that develops individuals to their full potential and fulfills the aspirations of the nation."



Thursday 24 August 2017

Imbas Kembali: Kampung Sambir

Kampung Sambir merupakan sebuah perkampungan Melayu yang sudah lama wujud di Asajaya. Apa yang menariknya, Sistem Pendidikan Asajaya bermula dengan sekolah pondok Kampung Sambir pada tahun 1918, menjadikan SK Sambir merupakan sekolah pertama yang wujud di Asajaya. Sekolah tersebut wujud atas kesedaran penduduk kampung dan dibina atas dasar gotong-royong. Sekolah pertama dikenali sebagai Sekolah Jenal Abidin Kampung Sambir (rujukan: Samarahan- dari kampung terpencil ke desa ilmu), dan ia mengambil pelajar dari Kampung Sambir, Moyan, Rebak, Serpan, Sebandi Matang, Sebandi Ulu dan Tambirat. 

Hasil usaha penduduk Kampung Sambir pada masa dahulu telah melahirkan generasi celik ilmu pada masa kini dan kampung ini juga pemula pendidikan yang menjadi contoh kepada perkampungan yang lain iaitu:
  • Sekolah Haji Kelali, Semera (1943)
  • Orang  Kaya Muda Mission School Kampung Sampun (1946)
  • Diikuti oleh Sekolah Nonok, Sekolah Rakyat Kampung Tambirat, Sekolah Jaie, Sekolah Pendam dan sebagainya.
Kampung Sambir ialah contoh pertama di Asajaya, bermula sebagai sebuah perkampungan terpencil dan kini menjadi desa ilmu.


Imbas Kembali: Kampung Sambir















@sksambir2017
Gambar diambil dari: 
Buku Samarahan- dari kampung terpencil
ke desa ilmu

No comments:

Post a Comment