Visi: Pendidikan Berkualiti, Insan Terdidik, Negara Sejahtera | Misi: Melestarikan Sistem Pendidikan Yang Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi Individu Bagi Memenuhi Aspirasi Negara"

Vision: Quality Education Begets Learned Individuals for a Prosperous Nation | Mission: Upholding a quality education system that develops individuals to their full potential and fulfills the aspirations of the nation."



Tuesday 18 February 2020

PdP Prasekolah: Aktiviti Seni Kolaj

Pada 18 Februari 2020 (Selasa), prasekolah Kasih SK Sambir telah mengadakan aktiviti seni kolaj. Murid-murid diperkenalkan dengan seni kolaj iaitu menghasilkan karya lukisan, gambar atau rekaan melalui teknik koyak dan tampal. Malah guru prasekolah juga mengubah suai sedikit teknik seni kolaj iaitu murid-murid bukan sekadar mengoyak kertas, mereka juga perlu menggentel kertas yang sudah dikoyak menjadi bebola dan kemudian barulah ia ditampal ke atas kertas untuk membentuk rama-rama.

Objektif PdP menerusi aktiviti seni kolaj ialah:
  • meningkatkan kebolehan motor halus murid- kekuatan, koordinasi dan sensor melalui ketelitian pergerakan pergelangan tangan dan jari.
  • membantu perkembangan minda murid secara kreatif dari aspek kepelbagaian warna kertas.
  • mewujudkan keseronokan di kalangan murid untuk menghasilkan kerja-kerja seni.
PdP kali ini sangat menekankan latihan motor halus kerana kelambatan dalam perkembangan motor halus boleh mengakibat dispraxia iaitu kesulitan murid untuk melaksanakan proses pembentukan idea dan ia mengganggu kebolehan kognitif murid secara intelektual, emosi, fizik, bahasa dan sosial.

Gambar sepanjang aktiviti berlangsung:







@sksambir2020

No comments:

Post a Comment