Visi: Pendidikan Berkualiti, Insan Terdidik, Negara Sejahtera | Misi: Melestarikan Sistem Pendidikan Yang Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi Individu Bagi Memenuhi Aspirasi Negara"

Vision: Quality Education Begets Learned Individuals for a Prosperous Nation | Mission: Upholding a quality education system that develops individuals to their full potential and fulfills the aspirations of the nation."



Friday 7 April 2017

Projek Bumi Hijau SK Sambir 2017

Projek Bumi Hijau merupakan salah satu rancangan SK Sambir untuk tahun ini untuk transformasi landskap sekolah. Selain dapat mencantikkan kawasan sekeliling sekolah, ia juga bertujuan untuk mendedahkan kepada murid-murid mengenai kepentingan tumbuhan dan mewujudkan kesedaran terhadap peranan tumbuhan dalam ekosistem. Untuk fasa pertama, tumbuhan hiasan diletakkan di bahagian  dalam sekolah seperti di hadapan pejabat sekolah, di sekitar kawasan kaki lima pusat sumber, berhampiran dengan kuarters kediaman dan berhampiran dengan bilik akses. Untuk fasa kedua, tumbuhan hijau diletakkan di bahagian padang sekolah.

Antara contoh akviti projek yang telah dijalankan:

Penanaman pokok hiasan- spesis tumbuhan palma
di tepi padang sekolah, berdekatan dengan laluan
masuk ke sekolah.

Projek dimulakan pada sebelah pagi oleh para pentadbir 
sekolah dan pekerja swasta. GB sekolah sedang 
menyelesaikan kerja-kerja menanam pokok hiasan.

Penanaman pokok yang seterusnya 
dilakukan oleh PK Pentadbiran sekolah.

Kerja-kerja penanaman pokok hiasan
diselesaikan oleh PKKK sekolah.


Fasa seterusnya ialah meletakkan tumbuhan hiasan di sekitar bahagian makmal komputer dan tapak berhimpun.

@sksambir2017

No comments:

Post a Comment