Visi: Pendidikan Berkualiti, Insan Terdidik, Negara Sejahtera | Misi: Melestarikan Sistem Pendidikan Yang Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi Individu Bagi Memenuhi Aspirasi Negara"

Vision: Quality Education Begets Learned Individuals for a Prosperous Nation | Mission: Upholding a quality education system that develops individuals to their full potential and fulfills the aspirations of the nation."



Thursday 8 October 2020

Pentaksiran Kompetensi dan Literasi Sekolah Rendah Tahun 2020

Bermula pada 22 September 2020, Pentaksiran Kompetensi dan Literasi Sekolah Rendah (PKLSR) telah diadakan di SK Sambir. Ia melibatkan 26 orang murid Tahun 5 (kelas Tahun 5 Ikhtiar) dan 26 orang murid Tahun 6 (kelas Tahun 6 Rajin), dibahagikan kepada 5 kumpulan untuk setiap kelas dan setiap sesi bermula sekitar jam 8:15 pagi sehingga 12:15 tengah hari bergantung dengan kelajuan internet sekolah.

Pentaksiran Kompetensi dan Literasi ini dibahagikan kepada 4 jenis iaitu:

  • Bacaan
  • Sains
  • Matematik
  • Kewangan
Pentaksiran ini merupakan inisiatif pembudayaan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dalam pembelajaran abad ke-21. Aktiviti ini selari dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 dan diadakan secara dalam talian melibatkan semua murid Tahun 5 dan Tahun 6.

Sesi pentaksiran Tahun 5 dan Tahun 6 selesai pada 08 Oktober 2020, dipantau oleh juruteknik komputer sekolah dan diselia oleh guru Tahun 5, guru Tahun 6 dan juga guru ICT.

Lampiran Gambar:









@sksambir2020

No comments:

Post a Comment