Visi: Pendidikan Berkualiti, Insan Terdidik, Negara Sejahtera | Misi: Melestarikan Sistem Pendidikan Yang Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi Individu Bagi Memenuhi Aspirasi Negara"

Vision: Quality Education Begets Learned Individuals for a Prosperous Nation | Mission: Upholding a quality education system that develops individuals to their full potential and fulfills the aspirations of the nation."



Monday 26 October 2020

Digital Competency Score (DCS) SK Sambir

Pada 13 Oktober 2020 hingga 22 Oktober 2020, sesi Digital Competency Score (DCS) telah dilaksanakan di ruang akses SK Sambir yang melibatkan semua murid Tahun 6. DCS dibuat secara berperingkat di SK Sambir dan murid dibahagikan mengikut kumpulan masing-masing bagi memudahkan murid-murid melayari DCS tanpa gangguan internet.

Digital Competency Score (DCS) telah dibangunkan bersama Malaysia Digital Economy (MDEC) dan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk mengukur tahap kecekapan digital belia Malaysia dan mempersiapkan mereka di masa hadapan dari sudut tenaga kerja. 

DCS menggunakan pendekatan permainan dalam talian yang mengukur tahap kecekapan digital melalui 3 domain utama dan dijalankan di sekolah. Pada tahun 2015, petunjuk, rubrik dan instrumen pengukuran DCS dikembangkan berdasarkan piawaian tempatan dan antarabangsa terpilih yang disesuaikan agar selari dengan silibus pendidikan Malaysia di sekolah awam

Kemampuan murid diukur melalui 4 bintang iaitu:

  • Grand of Neo
  • Star of Neo
  • Star of Moffius
  • Star of Meduka
Berdasarkan senarai murid Tahun 6 yang sudah menjalani DCS, seramai 6 orang murid mendapat Star of Neo, 19 orang murid mendapat Star of Moffius dan 1 orang murid mendapat Star of Meduka. Untuk tahun ini tidak ada murid yang mendapat Grand of Neo.

Sepanjang DCS dijalankan, mereka dipantau oleh juruteknik komputer yang bertugas dan pendaftaran murid dilaksanakan oleh guru ICT.

Lampiran gambar:






@sksambir2020

No comments:

Post a Comment