Visi: Pendidikan Berkualiti, Insan Terdidik, Negara Sejahtera | Misi: Melestarikan Sistem Pendidikan Yang Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi Individu Bagi Memenuhi Aspirasi Negara"

Vision: Quality Education Begets Learned Individuals for a Prosperous Nation | Mission: Upholding a quality education system that develops individuals to their full potential and fulfills the aspirations of the nation."



Monday 8 October 2018

Pelaksanaan Digital Competency Standard (DCS) 2018

Pada 2 dan 3 Oktober 2018 (Selasa dan Rabu), Pusat Akses Sekolah telah melaksanakan Digital Competency Standard (DCS) kepada murid Tahun 6. DCS merupakan satu inisiatif pihak Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri Sarawak (BTPNS) untuk menguji pengetahuan murid Tahun 6 dalam bidang ICT melalui soalan pelbagai peringkat yang dipaparkan secara multimedia.

Murid Tahun 6 SK Sambir seramai 20 orang telah mengambil ujian DCS secara atas talian dengan melayari pautan yang telah dimaklumkan kepada guru yang menguruskan pendaftaran murid. Senarai murid yang telah mengambil bahagian ialah:
  1. Muhammad Wafiq Hip
  2. Alya Sofea Merikan
  3. Ainul Zara Abdul Aziz
  4. Aniq Akimi Azmi
  5. Muhammad Daniest Ashyraf Mohd. Fadzlee
  6. Muhamad Irfan Suai
  7. Haris Fazillah Ibrahim
  8. Rabi'atul 'Adawiyah Mohtar
  9. Erra Ellisa Azha
  10. Mohamad Fitri Jaffry
  11. Annuryl-Aina Rahman
  12. Muhammad Syahiran Harraz Azfar Abdullah
  13. Aina Syahirah Hamid
  14. Nurshafina Mohamad Hasrol Afandi
  15. Siti Nur Bakyah Mohamad Quaide Azam
  16. Muhammad Hazriq Haiqal Harun
  17. Muhamad Yusfadzry Azlan Abdullah
  18. Mohamad Fitri Asraf Sardon
  19. Mohamad Azlan Ismuni
  20. Mohamad Raziman Razi Abdullah
Melalui pelaksanaan DCS, kefahaman murid dalam bidang ICT dinilai dalam 3 kedudukan yang berbeza iaitu Star of Moffius (Rank 3), Star of Neo (Rank 4) dan Grand of Neo (Rank 5). Pelaksanaan DCS ini dilihat mampu menguji murid mengenai asas penggunaan komputer dan menambahkan pengetahuan murid dalam ilmu digital.

@sksambir2018

1 comment: