Visi: Pendidikan Berkualiti, Insan Terdidik, Negara Sejahtera | Misi: Melestarikan Sistem Pendidikan Yang Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi Individu Bagi Memenuhi Aspirasi Negara"

Vision: Quality Education Begets Learned Individuals for a Prosperous Nation | Mission: Upholding a quality education system that develops individuals to their full potential and fulfills the aspirations of the nation."



Friday 19 January 2018

Majlis Penangguhan Program Transisi Tahun 1 SK Sambir

Pada 19 Januari 2018 (Jummat), Majlis Penangguhan Program Transisi untuk Murid Tahun 1 dengan tema "Minda Cerdas, Mata Bercahaya". Majlis yang berlangsung di kelas Tahun 1 Sabar telah dihadiri oleh ibu bapa murid-murid Tahun 1 dan juga dari pihak PPD Samarahan yang diwakili oleh En. Sulainan Bin Sili.

Penganjuran Program Transisi Tahun 1 adalah bertujuan untuk membantu murid menghadapi perubahan daripada pendidikan tidak formal di rumah atau tadika kepada pendidikan secara formal di Tahun 1 sekolah rendah. Dipetik dari SumberPendidikan.com, program ini memastikan semua murid Tahun 1 yang datang dari latar belakang dan pengalaman berbeza memulakan proses pembelajaran yang sama. Ia dirancang supaya proses pembelajaran berjalan dengan lancar dan dalam masa yang sama murid-murid dapat mengikuti pembelajaran dalam suasana gembira. Program ini dijalankan selama 2 minggu dan pelbagai aktiviti secara individu atau berkumpulan telah dijalankan.

Antara kepentingan program diadakan ialah:
  • Guru-guru dapat menyelaraskan keperluan kognitif, emosi, kerohanian dan jasmani murid-murid secara menyeluruh sebelum memulakan proses pengajaran dan pembelajaran yang sebenar.
  • Guru-guru dapat membimbing murid melalui fasa alam tadika kepada persekolahan secara formal.
  • Guru-guru dapat membantu murid-murid menyesuaikan diri dengan situasi persekitaran dan kawan-kawan baru dalam masa yang singkat.
  • Guru-guru dapat menarik minat murid untuk berasa seronok untuk datang ke sekolah dan belajar.
Suasana sekitar Majlis Penangguhan Program Transisi Tahun 1 di SK Sambir:





@sksambir2018

No comments:

Post a Comment